"Hier kan geen ander systeem tegenop"

Robert Karremans van Grant Thornton Incompanion vertelt over Referentie GrootboekSchema (RGS)

Interview met Robert Karremans, directeur Incompanion bij Grant Thornton



Op de vraag of hij tevreden is over het Referentie GrootboekSchema antwoordt Robert Karremans met een volmondig 'ja'. “De kracht van RGS zit in de efficiëntie, eenduidigheid en eenvoud. Doordat iedereen in ons kantoor met RGS werkt ligt onze kennis over een klant niet bij één persoon, en leveren wij uiteindelijk beter werk. En dat tegen lagere kosten.” Als het aan Karremans ligt, werken straks alle financiële intermediairs in Nederland met RGS.

Grant Thornton en RGS: de perfecte match

Altijd op zoek naar kansen en ontwikkelingen om klanten te laten groeien en bloeien – dat is Grant Thornton, de accountants- en adviesorganisatie met in Nederland 9 kantoren. Met RGS gaat die zoektocht nog makkelijker, doordat de accountants en belastingadviseurs de rekeningcodes van klanten en overheidsinstanties kunnen koppelen, waardoor rapporteren aan overheden makkelijker gaat. RGS is een uniforme toepassing waarmee intermediairs efficiënter financiële gegevens kunnen uitwisselen met uitvragende partijen. Met één druk op de knop leveren zij financiële rapportages aan, zoals banken en de KVK, en vragen ze handige gegevens op, zoals benchmarkgegevens over een regio of sector. Zo kunnen zij hun klanten beter adviseren.

Waar het een ondernemer om gaat

Karremans is een groot voorstander van automatisering, robotisering en kunstmatige intelligentie. Daarom past RGS perfect in het straatje van Grant Thornton. Want Karremans weet waar het zijn klanten om te doen is: “Het draait bij ondernemers om twee dingen: zij willen precies weten waar zij staan, en ze willen dat hun belastingzaken in orde zijn. Hoe de boekhouding precies is opgebouwd, zal hen plat gezegd een biet wezen. Als het maar klopt. Het moet snel geregeld en goed zijn.”

Boekhouden is het fundament van elke organisatie

Een goede boekhouding is een verplichting waar een ondernemer misschien niet teveel mee bezig wil zijn, maar het vormt ook het fundament van elke organisatie. “Wij helpen bedrijven met het bouwen en verstevigen van dat fundament, door goede verslaggeving en door informatie tijdig, compleet en juist te leveren. Met RGS doen we dat tegen de laagst mogelijke kosten. Zo helpen we ondernemingen groeien. Onze dienstverlening wordt er beter van, en daarmee ook onze klanten.”

Integrale implementatie zonder weerstand

Op 1 januari 2016 stapte Grant Thornton over op RGS. “We besloten dat dit onze nieuwe manier van werken werd. Superefficiënt werken en sneller betere informatie aanleveren. Daar gaan onze klanten van profiteren”, verwachtte Karremans. Sommige klanten hielden er misschien toch liever een eigen boekhoudsysteem op na, wist hij. “Die moesten we even over de streep trekken. Dat was geen lastige opgave. We geloven in de kracht van RGS en dat zagen onze klanten ook snel in. Bij het overgrote deel van onze klanten is de overstap zonder enige weerstand verlopen.” Karremans pleit: “RGS biedt voordelen als efficiëntie, eenduidigheid en eenvoudigheid. Daar kan geen ander systeem tegenop.”

Meegroeien met RGS

Intussen is Grant Thornton zelf ook flink gegroeid. Hun bedrijfsonderdeel Incompanion (waar Karremans directeur is) had de teller op 60 klanten toen ze met RGS aan de slag gingen. Nog geen vier jaar later is het klantenbestand in Nederland enorm uitgebreid. “We werken nu voor 525 opdrachtgevers. Dat zijn vooral mkb- en familiebedrijven, maar ook grotere organisaties. Deze groei kunnen we niet een-op-een toeschrijven aan de komst van RGS, maar het heeft er zeker aan bijgedragen. Vanwege de efficiëntievoordelen kunnen we namelijk veel meer klanten aan dan voorheen.”

Naast het flink gestegen klantenaantal merkt Karremans ook een verbetering in de dienstverlening van heel Grant Thornton. “Vroeger hadden onze klanten veel verschillende boekhoudsystemen. Het kostte daardoor veel tijd om klanten te leren kennen. Uiteindelijk had dan één collega dat systeem in de vingers en moest je altijd hem of haar naar dat bedrijf sturen. Best onhandig. Met RGS werken we voor alle klanten op dezelfde eenduidige manier. Daardoor ligt onze kennis over een klant niet meer bij één specifiek persoon, en kunnen we als bureau onze klanten veel beter ondersteunen.”

De nieuwste versie RGS is compleet

Na enkele systeemupdates is inmiddels RGS 3.0 in de lucht. “Ik geloof dat we met deze versie een compleet systeem hebben. Een 4.0-versie hoeft er wat mij betreft niet te komen. Wel weet ik dat sommige partijen behoefte hebben aan meer rubrieken om omzet op te boeken. Dat zou een mooi extraatje zijn binnen deze versie.”

Wel de standaard, nog niet de norm

Als het aan Karremans ligt, wordt RGS in Nederland de norm. “In België en in Duitsland werken ze al verplicht volgens een soortgelijk systeem. Dat is daar wettelijk bepaald. Het zou helpen als de overheid samen met softwareleveranciers, NBA en NOAB, de komende jaren RGS meer zou stimuleren. Het is efficiënter, goedkoper en zo voorkom je onduidelijkheden. Nog een voordeel: voor klanten wordt het makkelijker om over te stappen van het ene naar het andere accountantskantoor, omdat hun administratie is ingericht op een manier die het andere kantoor kent.”

Kies voor je klanten, kies voor RGS

Zonder enige twijfel raadt Karremans dan ook andere intermediairs RGS aan. “Je bent een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet.” Tegen accountantskantoren die al uniform werken met een eigen boekhoudsysteem, zegt Karremans: “Dan vergeet je de buitenwereld. Denk bijvoorbeeld aan uitvragende partijen waarbij jouw systeem niet aansluit. Wil je je klanten op de beste manier en tegen de laagste kosten bedienen, dan kies je voor RGS.”

Bekijk ook de video: RGS in gebruik bij Grant Thornton

Auteur: Danique van der Does

Sidebar